Starożytność



To miasto ma w sobie pierwiastek wyrzutu sumienia. Jakiejś tajemnicy nam nie znanej. Jest obrazem upadku poprzedniej cywilizacji i jednocześnie wielkim gruzowiskiem, po którym przechadzamy się z aparatami fotograficznymi, pstrykając sobie fotki na tle dawnej tragedii.

Rzym jest skarbnicą kamieni, skarbnicą fragmentów dawnych budowli porozrzucanych po centrum i na obrzeżach miasta. W zasadzie przechadzamy się pomiędzy walącymi się filarami dawnych świetności, resztkami dawnych świątyń czy też miejsc zagorzałych dyskusji. Jeżeli mogę określić to miasto jednym słowem - będzie to na pewno określenie milczące, żywe kamienie..

Zadziwiające jest z jaką pieczołowitością kamienie te są chronione.. leżą na ulicy otoczone płotem, fragmenty filarów czy resztek muru zabudowane są nowym pomieszczeniem, do którego wchodzimy nagle z holu pasażu handlowego. Każda, najmniejsza nawet pamiątka po tamtych czasach natychmiast otulona zostaje parawanem, albo spięta klamrą by natura i nieprawdopodobny ruch w tym miejscu nie dokonał dalszego dzieła niszczenia.

Rzuca się w oczy także pospiech z jakim budowano to miasto od początku. Niesamowite wrażenie zrobił na mnie budynek, który zbudowano na filarach resztek tarasów.. i trudno mi było pozbyć się wrażenia, że nowa cywilizacja przygniotła swoim ciężarem zmęczone i bezbronne resztki dawnego Cesarstwa. Tak jakby chciała zadusić swoją dominacją i prymatem nowożytnego świata.

Rzym odwiedziłam w sierpniu. Podobno jest to najgorszy moment na zwiedzanie ze względu na panujący wtedy upał. Ale dla mnie był najlepszy.. nie było natłoku turystów, a lejący się żar z nieba przeganiał z ulic nawet mieszkańców. Był moment, że na Schodach Hiszpańskich byłam tylko ja ;)

Być może dlatego, że było cicho i spokojnie, po wizycie w tym mieście pozostała we mnie dziwna melancholia. Świadomość przemijania i nieuchronności.. kiedyś po tych ulicach i placach przechadzali się inni ludzie. Ponad dwa tysiące lat temu miasto tętniło innym życiem, patrzyło na inne niebo, żyło w innym świecie.


Jak potężny i fascynujący musiał to być świat, skoro jego budowle do dzisiaj zachwycają swoim pięknem i architekturą?


I co tak naprawdę my pozostawimy po sobie?


--->> Zobacz Galerię zdjęć     
--->> Zobacz video









.
.

.